УПРАВЛІННЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

УПРАВЛІННЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Первинна медична допомога: опубліковано результати аудиту Рахункової палати

За три роки реформи не забезпечено фінансування первинної медичної допомоги за принципом «гроші ходять за пацієнтом». Про це свідчать результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Національній службі здоров’я України (НСЗУ) на первинну медичну допомогу. Відповідальний за проведення аудиту — член Рахункової палати Василь Невідомий.

Висновки аудиту Рахункової палати

НСЗУ у 2018–2020 рр. на оплату медичних послуг, пов’язаних з первинною медичною допомогою, за програмою медгарантій отримала з бюджету понад 38,6 млрд грн. При цьому МОЗ не забезпечило належного контролю за використанням коштів. Зокрема, у 2018–2020 рр. не підготовлена програма медичних гарантій для первинної медичної допомоги, яка мала визначати перелік та обсяг медичних послуг (включаючи медичні вироби) та лікарських засобів, повна оплата надання яких державою гарантується кожному громадянинові України за рахунок коштів державного бюджету. Фактично, реалізація державних гарантій медичного обслуговування для первинної меддопомоги здійснювалася за відсутності такої програми, а громадяни не мали інформації про перелік і обсяг медичних послуг, гарантованих за рахунок бюджетних коштів.

Крім того, протягом трьох років фінансування зазначених послуг за рахунок держбюджету здійснювалося НСЗУ шляхом перераховування коштів надавачам первинної медичної допомоги — медзакладам усіх форм власності та фізичним особам — підприємцям на підставі укладених договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з використанням капітаційної ставки на одного пацієнта, з яким укладено декларацію про вибір лікаря, та кількості таких декларацій відповідно до даних електронної системи охорони здоров’я.

Розмір оплати медпослуг первинної меддопомоги її надавачам абсолютно не залежав ні від обсягу наданих пацієнтам послуг, ні від ступеня забезпечення населення комплексними та інтегрованими послугами зі всебічної, безперервної та орієнтованої на пацієнта первинної медичної допомоги, спрямованої на задоволення потреб населення у відновленні та збереженні здоров’я, запобігання розвитку захворювань, зменшення потреби у госпіталізації та покращення якості життя. При цьому у 2020 р. порівняно з 2018 р. зросли показники захворюваності на деякі хвороби, які можуть бути проліковані/контрольовані на рівні первинної медичної допомоги.

Отримані кошти надавачі первинної меддопомоги переважно спрямовували на виплату заробітної плати: 2018 р. — 89,2%, 2019 р. — 69–100%, 2020 р. — 71,4–93,9%. Крім того, закуповувалося обладнання, не передбачене для оснащення закладів первинної медичної допомоги, легкові автомобілі та мобільні телефони на загальну суму 4,4 млн грн, водночас такі надавачі не забезпечені необхідним обладнанням, устаткуванням і засобами для надання такої меддопомоги.

Тарифи на медпослуги, пов’язані з наданням первинної медичної допомоги, визначені МОЗ і НСЗУ за відсутності затвердженої методики їх розрахунку. Без належного обґрунтування та розрахунків також встановлений оптимальний обсяг практики первинної медичної допомоги: на одного лікаря загальної практики — сімейного лікаря — 1800 осіб, лікаря-терапевта — 2000 осіб, лікаря-педіатра — 900 осіб. Водночас оптимальний обсяг практики первинної медичної допомоги — це кількість осіб, яким відповідний лікар може забезпечити якісну меддопомогу.

Фактична ж кількість укладених між пацієнтами та лікарями 45 надавачів первинної меддопомоги декларацій станом на 1 січня 2021 р. перевищує визначений оптимальний обсяг практики первинної медичної допомоги на 28–87,5%, тобто існує ризик надання неякісної первинної медичної допомоги.

НСЗУ також не контролювала виконання надавачами первинної меддопомоги умов укладених договорів. Встановлено: 16 надавачів порушили вимоги Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики. Зафіксовані порушення в частині надання меддопомоги за лікарськими спеціальностями та місцями провадження господарської діяльності з медичної практики, які не зазначені в документах, що додавалися МОЗ до заяви для отримання відповідної ліцензії, та повідомленнях про зміни до них. У результаті 42 млн грн використані НСЗУ з порушенням умов укладених на 2018–2020 рр. договорів. Такі дії містять ознаки кримінальних правопорушень і потребують оцінки правоохоронних органів.

Крім того, МОЗ не визначило механізму забезпечення безперервності надання первинної меддопомоги, що є однією з вимог до її організації. Реалізація цієї вимоги передбачена лише шляхом створення чергових кабінетів для обслуговування населення поза годинами прийому пацієнтів лікарями, а також для надання допомоги у вихідні, святкові та неробочі дні. Однак створення таких кабінетів є рекомендацією. МОЗ також не контролює якості послуг, що забезпечують надавачі первинної медичної допомоги, і не проводить систематичного аналізу їх результатів та ефективності: у 2018 р. перевірки МОЗ не здійснювались у зв’язку із забороною, а у 2019–2020 рр. проведено 6 таких перевірок із 26 запланованих.

НСЗУ та надавачами медпослуг не забезпечена ефективна співпраця щодо виконання умов договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, підвищення якості та доступності медичного обслуговування. При цьому щороку збільшується кількість скарг пацієнтів на неналежну організацію надання медичних послуг.

Крім того, НСЗУ неналежно провела верифікацію даних, що містяться в реєстрах центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я, для забезпечення їх точності та достовірності. Верифікація розпочалася тільки в жовтні 2019 р. і здійснена лише за трьома критеріями: припинення трудових відносин з лікарем первинної медичної допомоги або його смерть; смерть пацієнта, який уклав декларацію з лікарем первинної меддопомоги; звернення пацієнтів, їх законних представників та надавачів для внесення змін до даних, наявних в електронній системі охорони здоров’я. За результатами встановлена зайва сплата надавачам первинної меддопомоги протягом 2018–2019 рр. — майже 37 млн грн. У 2020 р. НСЗУ верифікація таких даних не проводилася.

Водночас за результатами аудиту встановлені випадки оплати НСЗУ у 2018–2019 рр. надавачам первинної меддопомоги за деклараціями з лікарями, які припинили трудові відносини або померли; за деклараціями пацієнтів, які померли, а також оплата за деклараціями з лікарями первинної меддопомоги, які змінили лікарську спеціальність; за деклараціями пацієнтів, які досягли 18-річного віку, укладеними з лікарем-педіатром; за дубльованими деклараціями. Загалом надлишково сплачено 3,3 млн грн. Як наслідок, у лютому 2021 р. НСЗУ, з урахуванням нововиявлених фактів, проведена додаткова верифікація зазначених даних, за підсумками якої встановлено надлишкову сплату надавачам первинної меддопомоги — 19,8 млн грн.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами rp.gov.ua