Безперервний професійний розвиток працівників сфери охорони здоров’я залишається важливим для медичної спільноти навіть в умовах війни. Більше того, медичні працівники намагаються знаходити нові формати навчання, які допомагають їм розвиватись та обговорювати складні медичні випадки та підходи щодо лікування пацієнтів.
Одним із таких форматів для лікарів стали групи рівних – можливість систематично навчатися у групі з рівними за фахом колегами на базі медичного закладу.
Своєю історією про організацію груп рівних лікарів-спеціалістів ділиться лікар-педіатр Ілга Ремізова, що вимушено переїхала унаслідок війни із Запорізької області і нині мешкає на Волині. Ілга організовувала та фасилітувала зустрічі групи рівних на Запоріжжі, а торік перенесла цю практику БПР на нове місце роботи і тепер проводить зустрічі групи рівних у Нововолинській міській лікарні.
Групи рівних з’явились у її житті випадково. Ілга отримала запрошення взяти участь у тренінгу для фасилітаторок груп рівних від Україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти» (MED) та проєкту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я».
Оскільки Ілга завжди обирала актуальні навчальні програми з якісним контентом від експертів з досвідом та іменем, вона не вагаючись відгукнулась на пропозицію та з готовністю почала знайомитись із таким поняттям як групи рівних та фасилітація.
«Участь у групах рівних стала свіжим ковтком, зовсім новим підходом до навчання де я залишаю частинку себе. Адже для участі потрібно спочатку самостійно підготуватись до зустрічі, бо інші учасники будуть також готуватись і не хочеться виглядати перед колегами «не зовсім в темі». Це далеко не той формат, коли ти прийшов на лекцію, послухав та пішов. Це формат, що спонукає до саморозвитку та самостійного опрацювання тем, дослідження нових підходів, методик та практик. Я рекомендую усім пробувати таке навчання. Навіть не дивлячись на складнощі, з якими можна зіткнутись при організації їх у власному закладі. Адже результат точно приємно здивує та стане дуже неочікуваним. Групи рівних допомагають лікарям налагодити комунікацію між собою, навчають їх умінню обговорювати нові знання, дискутувати. Ці здобуті навички потім автоматично переносяться у повсякденну роботу: сприяють кращій комунікації як з пацієнтами так із іншими медичними працівниками» – ділиться своїми враженнями Ілга.
Однак звичайно, є і складнощі із підтримкою такого формату. Зокрема, Ілга зіткнулась із двома зовсім різними проблемами у двох медичних закладах, де вона працювала та проводила зустрічі груп рівних. Перша – це відсутність підтримки з боку адміністрації закладу, інша – неготовність лікарів сприймати нові види навчання, які вимагають власної ініціативи та грунтовної самостійної підготовки. Однак наполегливість фасилітаторів та учасників однозначно переборюють усі труднощі.
Крім цього, Ілга впевнена, що для подолання перепон із організацією груп рівних, дуже важливо промотувати такий формат навчання на офіційних платформах ЗОЗ та державних закладів, та що найважливіше – зробити його частиною системи БПР, внести його в перелік заходів, що передбачають нарахування балів безперервного професійного розвитку затверджених наказом МОЗ України від 22.02.2019 № 446.
Мрія Ілги, щоб групи рівних стали звичкою та буденністю, щоб лікарі, які звикли до конференцій, так само звикли до цього нового формату навчання, і кожен медичний заклад започаткував таку практику у себе.
Організація тренінгів для фасилітаторів груп рівних, а також технічна та супервізійна підтримка груп рівних проводяться в рамках спільної ініціативи Україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти» (MED) та Проекту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я».