Понад рік від початку повномасштабного вторгнення триває евакуація громадян, які постраждали від війни та потребують спеціалізованого лікування і реабілітації за кордоном.
З допомогою міжнародних партнерів, зокрема у рамках співпраці МОЗ та Єврокомісії, за підтримки ВООЗ і уряду Польщі забезпечується медична евакуація постраждалих українців до закордонних клінік. Важливо, що партнери не тільки приймають заявки на евакуацію, але й забезпечують транспортування медичними авіарейсами з медичного евакохабу в Польщі до європейських клінік, де надають спеціалізовану медичну допомогу.
Як це працює?
Спершу МОЗ подає запит на евакуацію, далі отримує на нього пропозиції від лікарень із країн-членів Євросоюзу та Європейської економічної зони. Потім координатори МОЗ контактують з координаторами країн, що приймають пацієнтів, та погоджують етапи і маршрути безпечного медичного транспортування.
Транспортування пацієнтів від медзакладів України до медичного евакохабу в Польщі забезпечують транспортні медичні команди обласних центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, медичні вагони Укрзалізниці, команда БО «Лікарі без кордонів», а також бригади парамедиків із європейських країн, які законтрактовані ВООЗ.
Детально ознайомитися з алгоритмом медичної евакуації можна за посиланням.
Відповідно до затверджених критеріїв евакуації на лікування до закордонних клінік підлягають діти і дорослі з мінно-вибуховими й опіковими травмами, а також онкологічними хворобами.
Нині вже понад 30 країн-партнерів приймають українських пацієнтів: Польща, Німеччина, Норвегія, Франція, Фінляндія, Ірландія, Італія, Данія, Швеція, Румунія, Люксембург, Бельгія, Іспанія, Португалія, Нідерланди, Австрія, Литва, Латвія, Чехія та інші. Також МОЗ співпрацює з клініками США і Канади. Діє програма SaferUkraine – це співпраця з міжнародною спільнотою дитячих онкологів і Глобальною ініціативою дитячих онкологів St. Jude Children’s Hospital (США).
Постраждалі громадяни України мають декілька маршрутів, за якими вони можуть бути переведені на лікування за кордон.
Перший – через обласний департамент охорони здоров’я, який має визначену особу, відповідальну за направлення громадян України на лікування за кордоном на період дії воєнного стану.
Другий – через командування Медичних сил України, які також надсилають висновок про необхідність направлення пацієнта на лікування та інші документи до Міністерства охорони здоровʼя України.
Третій – подання особистої заявки через сайт МОЗ. Міністерство запровадило цю додаткову можливість подати заявку на евакуацію, адже через воєнні дії багато людей не завжди мають звʼязок із сімейним лікарем чи департаментом охорони здоровʼя. Самостійно подати попередню заявку на Програму медичної евакуації, важкохворим українцям або ж тим, хто отримав травми внаслідок війни, можна в розділі «Громадянам» на сайті Міністерства охорони здоров’я України.
Підтвердити відповідність критеріям слід за допомогою первинної облікової документації № 027/о «Виписка із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого». Вона має бути заповненою лікарем закладу охорони здоров’я, який здійснює координацію направлення громадян України для лікування за кордон.
Під час медичної евакуації пацієнт повинен мати із собою документ, що посвідчує особу — закордонний або внутрішній паспорт. Також потрібні виписки з історії хвороби (зокрема, для дітей). Однак, звертаємо увагу, що це не є обов’язковою вимогою станом на зараз. Відсутність тих чи інших документів не є перешкодою для вивезення важкопораненого чи онкохворої дитини на лікування за кордон.
Підготовка пацієнта триває від 3-4 днів до 2 тижнів. Однак кожен випадок медичної евакуації вимагає окремого підходу.
У разі потреби у сторонній допомозі та підтримці через важкий стан або необхідність у подальшому післяопераційному догляді пацієнта можуть супроводжувати родичі або близькі.
Нагадуємо, що евакуація для українських пацієнтів — безоплатна. Всі видатки за таке дороговартісне лікування взяли на себе уряди країн-партнерів. Нині завдяки співпраці вдалося евакуювати на лікування вже близько 2 800 громадян України.