УПРАВЛІННЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

УПРАВЛІННЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Народні депутати пропонують суттєво збільшити видатки на медицину у 2022 р.

Комітет Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (далі — Комітет) 29 вересня 2021 р. у режимі відеоконференції розглянув проєкт Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (№ 6000).

Обговорення

Як поінформував голова Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги там медичного страхування Михайло Радуцький, всього надійшло 68 пропозицій до проєкту бюджету, на основі яких сформовано узагальнену пропозицію Комітету.

Заступник міністра фінансів Роман Єрмоличев поінформував, що медицина є основною галуззю, на яку в Державному бюджеті на 2022 р. суттєво збільшено ресурси, зокрема, кошти буде спрямовано на підвищення заробітних плат лікарям і середньому медичному персоналу.

«В цілому фінансування медицини за останні три роки було збільшено на понад 100 млрд грн — майже подвоєний бюджет, який був у 2019 р.», — підкреслив представник Міністерства, додавши, що охорона здоров’я є пріоритетною галуззю для Уряду.

Р. Єрмоличев також наголосив на готовності Міністерства співпрацювати у питаннях перерозподілу коштів між окремими напрямками охорони здоров’я, виконання зобов’язань щодо покращення якості надання медичних послуг і контролю за використанням державних коштів.

«Ще одним із напрямків збільшення фінансової підтримки наступного року стане трансплантація», — зазначив заступник міністра.

Міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко заявив, що Міністерство підтримує даний проєкт бюджету і просить Комітет також його підтримати.

«Коштів на медицину виділено недостатньо і вони не покривають потребу на 100%, водночас ми як члени Уряду старалися подати до Верховної Ради України збалансований і реалістичний бюджет», — зауважив міністр.

Він звернув увагу на безпрецедентне збільшення фінансування на систему охорони здоров’я. Зокрема, на Програму медичних гарантій збільшено кошти на 33,8 млрд грн, і загалом вона становитиме 157,5 млрд грн без врахування тих заходів, які фінансуються за субвенцією охорони здоров’я.

«Ці кошти в першу чергу будуть спрямовані на покриття витрат Програми медичних гарантій, яка пріоритетно складається з підвищення зарплат медичним працівникам», — зазначив В. Ляшко. Також близько 3,1 млрд грн буде спрямовано на закупівлю високовартісного медичного обладнання. Закладено кошти на створення біокластеру та закупівлю вакцин.

Пропозиції Комітету

Комітет затвердив пропозиції до проєкту Державного бюджету на 2022 р.

Зокрема, пропонується збільшити видатки Міністерства охорони здоров’я України на такі потреби:

— на реалізацію Закону України «Про внесення зміни до розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» щодо забезпечення можливості закупівель лікарських засобів за договорами керованого доступу» для орфанних хворих, а також для можливості закупівлі обладнання для лабораторій, які здійснюватимуть розширені скринінги новонароджених — на 1 000 000,0 тис. грн;

— на забезпечення фінансування вже існуючих напрямів у межах бюджетної програми і забезпечення фінансування закупівель лікарських засобів та матеріалів для нових нозологій, що наразі не фінансуються за кошти державного бюджету, — на 5 171 991,0 тис. грн;

— на комплексну програму, яка включає закупівлю лікарських засобів для лікування хворих на вірусні гепатити В і С; закупівлю імунобіологічних препаратів; лікування орфанних хворих — на 7 000 000,0 тис. грн;

— на укладання договорів керованого доступу, на закупівлю високовартісного медичного обладнання, препаратів для лікування гострої респіраторної хвороби COVID-19, інших лікарських засобів та виробів медичного призначення — на 9 406 512,8 тис. грн;

— на оплату медичних послуг, пов’язаних з наданням первинної медичної допомоги; екстреної медичної допомоги; вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги; паліативної медичної допомоги, медичної реабілітації; на відшкодування вартості лікарських засобів; паталогоанатомічні розтини; на оплату витрат, пов’язаних з технічним забезпеченням надання медичних послуг, — на 20 000 000,0 тис. грн;

— на забезпечення в повному обсязі пакетів медичних послуг «Медична реабілітація дорослих та дітей від трьох років з ураженням опорно-рухового апарату» та «Медична реабілітація дорослих та дітей від трьох років з ураженням нервової системи» — на 4 398 492,3 тис. грн;

— на підвищення рівня заробітних плат медичних працівників відповідно до Указу Президента України від 18.06.2021 р. № 261/2021 «Про заходи підвищення конкурентоспроможності закладів охорони здоров’я та забезпечення додаткових гарантій для медичних працівників» — на 10 894 865,1 тис. грн;

— для забезпечення фінансування у повному обсязі медичних послуг, які надаються за Програмою медичних гарантій, — на 203 133 269,4 тис. грн;

— на реалізацію пілотного проєкту щодо зміни механізму фінансового забезпечення оперативного лікування з трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів — на 311 018,1 тис. грн та на цю суму зменшити видатки за бюджетною програмою «Лікування громадян України за кордоном»;

— для забезпечення діяльності Національного інституту раку — на 1 746 645,6 тис. грн;

— для закупівлі засобів індивідуального захисту, медичних матеріалів, виробів медичного призначення, розхідних матеріалів для проведення лабораторних досліджень, дезінфекційних засобів закупівлі медикаментів, реактивів, витратних матеріалів для проведення лабораторних досліджень – на 4 861 264,7 тис. грн;

— на проведення вакцинації населення від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» — на 12 015 723,0 тис. грн;

— на створення біокластеру «Біологічна безпека та розвиток біотехнологічних технологій» — на 735 527,7 тис. грн.

Також Комітет пропонує утворити нові бюджетні програми і передбачити їх фінансування, серед яких:

— створення сучасної клінічної бази для лікування онкологічних захворювань у Національному інституті раку — 2 245 753,3 тис. грн;

— виготовлення проєктно-кошторисної документації для створення багатопрофільних лікарень загальнодержавного значення (передбачає реконструкцію 38 обласних багатопрофільних закладів охорони здоров’я, придбання сучасного медичного обладнання) — 33 340 135,0 тис. грн;

— закупівля обладнання та технічних засобів реабілітації (допоміжних технологій) у реабілітаційні заклади, відділення — 1 000 000,0 тис. грн;

— будівництво багатопрофільної лікарні на території житлового масиву «Троєщина» у Деснянському районі м. Києва — 720 000,00 тис. грн;

— здійснення державної компенсації шкоди, пов’язаної з ускладненнями, що можуть виникнути після вакцинації від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, — 35 177,1 тис. грн;

— розвиток системи екстреної медичної допомоги та модернізацію і оновлення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров’я — 2 000 000,0 тис грн.

Звідки брати гроші

Джерелами покриття додаткових видатків, зумовлених внесеними пропозиціями, Комітет пропонує визначити надходження від підвищення акцизного податку на тютюн, тютюнові вироби та алкогольні напої; надходження від приватизації державного майна, а також від організації та проведення азартних ігор, грального бізнесу та лотерей. Крім того, джерелом покриття можуть бути кошти прибутку Національного банку України.

Дані рішення будуть направлені Комітету з питань бюджету.

Зміни до Бюджетного кодексу

Члени Комітету також розглянули проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (№ 6062).

Як зазначив М. Радуцький, даний законопроєкт системно пов’язаний з проєктом Державного бюджету України на 2022 р.

За його словами, запропоновані проєктом зміни до Бюджетного кодексу, що стосуються питань охорони здоров’я, передбачають:

— створення у складі спеціального фонду Державного бюджету України Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки, який формуватиметься за рахунок коштів, отриманих від плати за ліцензії на провадження діяльності з азартних ігор та лотерей;

— встановити, що норми Закону України «Про державні фінансові гарантії» щодо фінансування Програми медичних гарантій на рівні не нижчому 5% ВВП та розрахунку тарифів з компонентом оплати праці медикам не менше 250% середньої заробітної плати в Україні будуть визначатися, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного та місцевих бюджетів у порядку і розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів.

«Фактично, це означає, що фінансування Програми медичних гарантій буде здійснюватись у ручному режимі за залишковим принципом, а 5% ВВП на її реалізацію не буде виділено ні наступного року, ні в подальшому», — підкреслив М. Радуцький і наголосив, що вважає такий підхід неприйнятним і запропонував наполягати на виключенні двох останніх положень із законопроєкту.

Також він озвучив пропозиції Національної служби здоров’я України (НСЗУ) щодо врегулювання Бюджетним кодексом питань фінансування видатків, пов’язаних з проведенням комунальними закладами охорони здоров’я обов’язкових медоглядів певних категорій та осіб, оплатою комунальних послуг та енергоносіїв, оновленням матеріально-технічної бази та ремонтом приміщень та здійсненням інших заходів, що не фінансуються за Програмою медичних гарантій.

Під час обговорення народні депутати наголошували на необхідності виконання вимоги про спрямування 5% ВВП на потреби охорони здоров’я і підтримали створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки.

Комітет ухвалив рішення запропонувати Комітету з питань бюджету рекомендувати Верховній Раді за результатами розгляду у першому читанні прийняти законопроєкт №6062 за основу з урахуванням зауважень Комітету щодо необхідності виключення з нього положень, які стосуються норм про 5% ВВП на медицину і оплати праці медикам, а також включення пропозицій НСЗУ.