Ефективний контроль якості медичної допомоги є пріоритетом МОЗ

Відповідно до законодавства про охорону здоров’я держава гарантує належну якість медичного обслуговування для пацієнтів, а закон «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» встановлює основні принципи програми медичних гарантій, включаючи збереження та відновлення здоровʼя через медичні послуги. А тому здійснення ефективного контролю за якістю медичної допомоги є одним з пріоритетів Міністерства охорони здоровʼя.

Якість – це характеристика медичної допомоги, яка визначає, наскільки послуги, що надаються в закладах охорони здоров’я громадянам та населенню, дозволяють досягти бажаних показників здоров’я та відповідають стандартам надання медичної допомоги (ВООЗ).

Забезпечення якості медичної допомоги на всіх етапах та рівнях її надання є комплексним процесом, яка залежить від багатьох складових. Якісна медична допомога повинна відповідати певним критеріям та бути:

  • ефективною (базуватися на наукових доказах та з раціональним використанням ресурсів),
  • доступною (як географічно, по часу так і наявністю необхідного медичного персоналу, обладнання, ліків),
  • орієнтованою на пацієнта,
  • безпечною (не допускається заподіяння шкоди пацієнтам),
  • комплексною (відповідно до необхідного спектру медичних послуг протягом усього життя).

Основні складові, необхідні для забезпечення якості надання медичної допомоги:

  • наявність стандартів або клінічних протоколів;
  • кваліфікованих лікарів та медичних сестер/медбратів;
  • безпечних умов для перебування пацієнтів (доступність до будівель, облаштовані палати, сховища);
  • облаштованих згідно з табелями оснащення медичним обладнанням;
  • лікарських засобів та медичних виробів, належного фінансування тощо.

Підтвердженням того, що заклад охорони здоров’я може здійснювати медичне обслуговування, є наявність ліцензії на медичну практику за заявленими спеціальностями.

Для оцінки відповідності медичної допомоги, що надається, застосовується такий інструмент, як контроль якості надання медичної допомоги.

На національному рівні функцію зовнішнього контролю якості медичної допомоги в Україні здійснює Міністерство охорони здоровʼя. Воно визначає стратегії розвитку медичної галузі, регулює діяльність медичних установ та затверджує стандарти й клінічні протоколи надання медичної допомоги. МОЗ стежить за дотриманням ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, проводить акредитацію медзакладів, атестацію медиків, клініко-експертну оцінку якості та обсягів медичної допомоги та позапланові заходи з державного нагляду в охороні здоров’я.

На регіональному рівні важливу роль у здійсненні контролю за діяльністю закладів охорони здоров’я відіграють обласні департаменти охорони здоровʼя. Вони мають завдання визначати потреби населення області у медичних послугах, забезпечувати виконання стандартів та вивчати потреби та відгуки пацієнтів, здійснювати клініко-експертну оцінку якості та обсягів медичної допомоги.

На локальному рівні завдання здійснення контролю якості медичної допомоги належить закладам охорони здоров’я усіх форм власності. Це контроль за наявністю необхідного медичного персоналу, вчасною атестацією, за дотримання стандартів та клінічних протоколів, вивчення думки пацієнтів щодо наданої медичної допомоги та дотримання їх прав.

Пацієнти також мають здійснювати контроль за якістю медичних послуг. Зокрема, ініціативи громадських організацій, які захищають права пацієнтів, сприяють створенню механізмів зворотного звʼязку та вдосконаленню системи медичного обслуговування.

Здійснення ефективного контролю за якістю медичної допомоги є невіддільною частиною шляху до сталого покращення системи охорони здоровʼя в Україні.