В Ізраїлі вчені конструюють корисні бактерії, що вбивають патогени

Науковці з Тель-Авівського університету пропонують використовувати непатогенні види бактерій для боротьби з патогенними. Про це пише видання PCR News з посилання на дослідження вчених в EMBO Reports.Ізраїльські науковці ввели у непатогенні морські бактерії Vibrio natriegens компоненти системи секреції типу VI бактерій Vibrio parahaemolyticus. Система секреції типу VI використовується грамнегативними бактеріями та дозволяє безпосередньо доставляти токсин в клітини бактерій, що знаходяться поруч.

Вчені зазначили, що гени токсину VgrG1, його активатора VP1407 і імунний компонент, які захищають бактерію-господаря від впливу токсину, були рознесені по різних ділянках геному. Така обережність перешкоджає горизонтальному перенесенню генів системи в інші бактерії, що могло б призвести до виникнення нових патогенів. Повідомляється, що фахівці для індукції гена VP1407використовували арабінозу, яка запускала експресію активатора і відповідно токсину.

Науковці виявили, що у тестовій системі модифіковані бактерії V. natriegens після додавання арабінози успішно вражали немодифіковані бактерії. У діапазоні температур 20-37 °C при солоності води від одного до п’яти відсотків ефективність пригнічення вихідного штаму була високою, хоча дещо знижувалася при температурах нижче 24 °C.

Автори дослідження підкреслили, що наразі їх спосіб не підходить для застосування у медицині. Фахівці припустили, що при певному доопрацюванні він може знайти застосування в аквакультурі та захищати від патогенів морських тварин, які мешкають в штучних умовах.

Повідомляється, що для подальшої адаптації розробки вчених до реальних умов слід створити актуальну систему активації, щоб синтез білка-зброї запускався у відповідь на токсин патогенної бактерії. Також необхідно переконатися, що від токсину не постраждають корисні бактерії та не виникне інший небажаний дисбаланс в екосистемі.

Нагадаємо, що Швейцарія і Всесвітня організація охорони здоров’я відкриють глобальне сховище для вивчення патогенів.

Раніше стало відомо, що епідемія коронавірусу породжує панрезистентні мікроби – Україна не готова до нових викликів. Після пандемії стійких до антибіотиків бактерій стане втричі більше.