Незаконна торгівля ліками в Житомирському обласному онкодиспансері

6 жовтня 2021 р. в режимі відеоконференції відбулося  чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (далі — Комітет).

Продаж ліків, закуплених за кошти бюджету

Першим питанням, яке розглянули народні депутати, — про виявлені правоохоронними органами у Житомирському обласному онкологічному диспансері факти продажу через аптечну мережу пацієнтам закуплених за бюджетні кошти лікарських засобів для лікування онкологічних захворювань.

Як зазначив голова Комітету Михайло Радуцький, такі дії медиків підривають довіру не лише до установи, де вони працюють, а й до всієї системи охорони здоров’я, і не можуть залишатися поза увагою органів влади.

Рішення Комітету

Заслухавши та обговоривши інформацію представників Служби безпеки України, Національної поліції України, Міністерства охорони здоров’я України, Державної служби України з лікарських  засобів та контролю за наркотиками, ДП «Медичні закупівлі України», Житомирської обласної державної адміністрації та Житомирської обласної ради, керівника Житомирського обласного онкологічного диспансеру про заходи, яких вживають для припинення цієї злочинної діяльності, Комітет ухвалив рішення звернутися до:

  • правоохоронних органів з проханням провести неупереджене розслідування усіх обставин у цій справі, а також вжити передбачених законодавством заходів для профілактики таких правопорушень у майбутньому;
  • Житомирської обласної державної адміністрації )ОДА) — доручити Департаменту охорони здоров’я Житомирської ОДА здійснити перевірку діяльності закладів охорони здоров’я області, які надають вторинну (спеціалізовану) та третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу населенню, зокрема з питань організації та надання медичної допомоги та використання лікарських засобів, закуплених за кошти державного бюджету;
  • Державної аудиторської служби України — провести державний фінансовий аудит діяльності Департаменту охорони здоров’я Житомирської ОДА щодо використання бюджетних коштів при здійсненні закупівель лікарських засобів;
  • Національної служби здоров’я України — здійснити перевірку дотримання закладами охорони здоров’я Житомирської обл. вимог, встановлених порядком використання коштів Програми медичних гарантій і договорами про медичне обслуговування населення;
  • Міністерства охорони здоров’я України та ДП «Медичні закупівлі України» — забезпечити висвітлення даних щодо закуплених лікарських засобів та медичних виробів, графіку очікуваних поставок закуплених ліків, залишків препаратів у медичних закладах на офіційних вебсайтах, сторінках у соціальних мережах та офіційних каналах у месенджерах з метою доступності такої інформації для громадськості.

Крім того, Комітет вирішив звернутися до голів обласних та Київської міської державних  адміністрацій з проханням вжити додаткових заходів для забезпечення обов’язкового інформування пацієнтів при госпіталізації та у період перебування на лікуванні про наявні у лікарні лікарські засоби, що надаються безкоштовно під час стаціонарного лікування;  провести відповідні наради з керівниками підпорядкованих їм структурних підрозділів з питань охорони здоров’я, які несуть персональну відповідальність за збереження та раціональне застосування лікарських засобів, закуплених  за кошти державного бюджету, та керівниками закладів охорони здоров’я, які отримують від МОЗ України такі лікарські засоби, з метою запобігання таким протиправним діям у майбутньому.

Кримінальна відповідальність за підробку COVID-сертифікатів

Також на засіданні Комітету було розглянуто поданий Кабінетом Міністрів України проєкт закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за підробку документів, що стосуються проведення профілактичних щеплень (р. № 6084).

Голова Комітету Михайло Радуцький наголосив на необхідності якнайшвидшого прийняття законопроєкту, оскільки почастішали випадки підроблення документів про вакцинацію проти COVID-19 та результатів ПЛР-тестів, що підриває довіру у світі до нашої країни та до національної системи охорони здоров’я.

Під час обговорення народні депутати підтримали напрацьовані разом з Міністерством охорони здоров’я України пропозиції до проєкту закону, зокрема стосовно необхідності доповнення його додатковими положеннями щодо встановлення кримінальної відповідальності за підробку результатів ПЛР-тестування та довідок про одужання від COVID; за рекламу та пропонування продажу підробок; за придбання підробок; за внесення медичними працівниками завідомо неправдивих даних до електронної системи охорони здоров’я; а також посилення відповідальності за вчинення таких правопорушень повторно або за попередньою змовою, та нормами щодо звільнення від кримінальної  відповідальності у разі добровільної здачі підроблених документів і сприяння у розкритті такого злочину (але виключно за перше таке правопорушення).

Комітет підтримав законопроєкт із врахуванням висловлених під час обговорення пропозицій і ухвалив рішення запропонувати Комітету з питань правоохоронної діяльності рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду законопроєкту в першому читанні прийняти його за основу.

 

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами komzdrav.rada.go