Що робити, якщо не генерується COVID-сертифікат?

COVID-сертифікат — це зручний та доступний цифровий документ, за допомогою якого можна підтвердити вакцинацію проти COVID-19 і уникнути протиепідеміологічних обмежень. Близько 1,5 млн українців вже користуються COVID-сертифікатами за допомогою застосунку або порталу «Дія». Але трапляються випадки, коли отримати сертифікат українці, які зробили щеплення, не можуть. Ми зібрали перелік найпоширеніших питань щодо цієї проблеми. І роз’яснюємо алгоритм дій пацієнта у таких випадках.

Що робити, коли «Дія» не генерує COVID-сертифікат через помилку в записі про вакцинацію?

Команди, які здійснюють вакцинацію, мають обов’язково вносити дані про вакцинованих осіб в електронну систему охорони здоров’я та робити це уважно і ретельно. Якщо дані про проведену вакцинацію внесені із помилкою (наприклад неправильно вказаний код або серія вакцини тощо), і через це отримати сертифікат не вдається, слід звернутися до пункту, де робили щеплення.

Тобто внести чи виправити дані про вакцинацію має той лікар, який її проводив у відповідному пункті щеплення. Якщо щеплення пацієнт робив у свого сімейного лікаря — потрібно звертатися до нього. З собою потрібно мати паспорт громадянина України та ідентифікаційний код.

Тобто лікар, який проводив вакцинацію, — це єдиний фахівець, який має повноваження на виправлення даних про вакцинацію в електронній системі охорони здоров’я. Ані сам пацієнт, ані інший лікар, ані Національна служба здоров’я я України (НСЗУ) виправити цю інформацію не можуть.

Таке обмеження зроблено для того, щоб захистити пацієнта. Оскільки якщо хтось свідомо або ненароком позначить дані пацієнта в електронній системі охорони здоров’я як помилкові та видалить, відновити їх буде неможливо.

Що робити, коли не вдається отримати COVID-сертифікат через помилку в даних, зроблену не під час вакцинації, а раніше?

У деяких випадках проблема виникає через помилку в персональних даних пацієнта. І такі дані не стосуються вакцинації. Наприклад, пацієнт змінив документ, що посвідчує особу, після одруження або не перевірив правильність даних під час заповнення декларації.

Таку помилку в реєстраційних даних може виправити будь-який лікар, що зареєстрований в електронній системі охорони здоров’я. Як правило, пацієнти звикли звертатися до сімейного лікаря, але це може зробити й будь-який інший фахівець — наприклад, вузький спеціаліст вторинної ланки. Пацієнт зробити цього самостійно не може.

Важливо! Лікар має саме виправити помилку в реєстраційних даних, а не створювати новий запис, адже в такому випадку відбудеться дублювання. Якщо лікар цього ніколи не робив, він може звернутися безпосередньо до служби підтримки медичної інформаційної системи (МІС), якою користується його медичний заклад. Представники розробника підкажуть, як це зробити.

Що робити лікарю, якщо помилок в даних пацієнта немає, а ковідний сертифікат не генерується?

Якщо запис в МІС медичного закладу є, у ньому немає помилок, але сертифікат все одно не генерується, це може бути через те, що дані з МІС не були передані до центральної бази даних. У МІС є відповідна позначка. Слід перевірити цю позначку, і, якщо потрібно, повторно відправити дані пацієнта.

Що робити, коли не генерується сертифікат при щепленні пацієнта різними вакцинами?

Іноді лікарі приймають рішення робити пацієнту щеплення проти COVID-19 різними вакцинами. Це відбувається, якщо у людини була алергія на першу дозу певного препарату або він закінчився.

Наразі визнаються такі комбінації: перша доза AstraZeneca/CoviShield, Moderna або Comirnaty/Pfizer-BioNTech, друга доза Moderna або Comirnaty/Pfizer-BioNTech.

Якщо пацієнту зробили щеплення вакцинами, які не можуть бути взаємозамінні, або відповідна комбінація ще не була визнана в Україні офіційно, сертифікат отримати неможливо. Пацієнту потрібно слідкувати за змінами у нормативно-правових актах щодо визнання вакцин проти COVID-19. Як тільки вони відбуваються, НСЗУ вносить відповідні зміни до переліку підстав формування COVID-сертифікатів.